Remissvar om partipolitiska lotterier

S-kvinnor skriver i ett remissvar på regeringens promemoria Partipolitiska lotterier (Ds 2024:3) att vi avstyrker utredningens förslag. Att partierna sedan 60-talet haft möjlighet att finansiera sin partipolitiska verksamhet med intäkter från lotterier har inte påverkat allmänhetens förtroende för politiken negativt.

Socialdemokraterna och sidoorganisationer som S-kvinnor är ideella föreningar och har rättigheter som omfattas av föreningsfriheten. Utredningens förslag rör den grundlagsskyddade föreningsfriheten.

Utredarna har inte tittat på om förslagen är i enlighet med föreningsfriheten i grundlagen. En sådan utredning borde göras innan riksdagen beslutar om så omfattande lagstiftning som får stora effekter för partiernas möjlighet till finansiering. Även andra centrala konstitutionella aspekter aktualiseras, såsom kravet på lagars generella giltighet, proportionalitetsprincipen och likhetsprincipen. Trots detta berörs inte dessa frågeställningar med ett enda ord i promemorian. Eftersom promemorian saknar sådana avgörande analyser och överväganden kan den inte läggas till grund för lagstiftning.

Utredningen har inte lyckats visa om Socialdemokraternas allmännyttiga lotterier, där S-kvinnor är en av förmånstagarna, kan eller ska särskiljas från andra ideella föreningars lotterier på annan grund än att Socialdemokraterna är ett politiskt parti. Socialdemokraterna är Sveriges största oppositionsparti och regeringens demokratiska huvudmotståndare. Det anstår därför en regering att reflektera över demokratins spelregler.

Läs hela remissvaret här.