UTTALANDE KONGRESS 2021: Magdalena Andersson som nästa partiordförande

S-kvinnors kongress gratulerar Magdalena Andersson som föreslås bli ny partiordförande i det socialdemokratiska partiet. Kongressen utnämner också Magdalena Andersson till Sveriges genom tiderna mest kompetenta finansminister.

Pressmeddelande 2021-10-02.

Vi har utvärderat Magdalena Anderssons tid som finansminister och konstaterar att ingen annan svensk finansminister har med samma goda resultat tagit Sverige igenom svåra år. Utmaningarna har varit stora. Politiska kriser och pandemi har inte hindrat finansministern från att lägga socialt omfördelande och progressiva budgetar för en riksdag som utgörs av en högermajoritet.

Sverige återhämtar sig snabbare från pandemins effekter än jämförbara länder och vi gläds åt reformerna som inryms i den rekordstora budget som riksdagen inom kort beslutar om.

Det krävs en skicklig förhandlare med stor politisk bredd för att framgångsrikt hitta de lösningar som behövs i svåra tider. Detta har Magdalena Andersson bevisat att hon har, år efter år. Hennes kompetens är också internationellt erkänd och efterfrågad. Hon har enhälligt valts till ordförande för IMFC, Internationella valutafondens högsta rådgivande organ.

Vi S-kvinnor ser fram emot att fortsätta driva en stark jämställdhetspolitik tillsammans med Magdalena Andersson som Sveriges nästa statsminister.